Működtető henger

Concentric slave cylinder
Félhidraulikus működtető henger

Félhidraulikus működtető henger

Hidraulikus központi kinyomócsapágy (CSC)

A hidraulikus központi kinyomócsapágyakban különböző funkciók vannak kompakt és egyszerű módon a sebességváltóra szerelendő egységbe integrálva. A funkciók (szellőzés. lengéscsillapítás) integráltsági fokának növeléséhez a LuK következetesen kihasználja a műanyag kivitelben rejlő lehetőségeket. A pedálerő minimalizáláshoz új kenőanyagot fejlesztettek ki elsősorban a központi hidraulikus működtető hengerben való használatra, amely élethosszig tartó állandó tulajdonságokat garantál.

Hidraulikus kinyomócsapágy



Gépjárművek tengelykapcsolóinak működtetésére gyakran alkalmaznak hidraulikus szerkezeteket. 
Ezeknél a tengelykapcsoló pedál egy hidraulikus henger dugattyúja segítségével megnöveli az olaj 
nyomását, a tengelykapcsolót működtető hidraulika rendszer olajvezetékében. Az olajvezetékben 
megnövekedett nyomás egy, a tengelykapcsoló kinyomó karjához kapcsolódó hidraulikus 
munkahenger dugattyúját mozdítja el, és a kinyomó kar oldja a tengelykapcsolót. A hidraulika
olaj szivárgásának pótlásra a hidraulika hengeren kis olajtartály van elhelyezve. Szükség esetén 
ennek utántöltéséről gondoskodni kell. A hidraulika henger és a hidraulika munkahenger dugattyú 
átmérőinek viszonya a kétkarú tengelykapcsoló pedál kar arányaiból és a kinyomó kar kétkarú 
emelőjének kar arányaiból származó mechanikus módosítás további növelését teszi lehetővé. Ennél a 
megoldásnál a rudazat súrlódási vesztesége sokkal kisebb, mint a mechanikus rudazat esetén. A 
hidraulikus módosítás lehetősége, a súrlódási veszteségek csökkenése a pedálerő további 
csökkentését teszi lehetővé.



Pedálerő-támogatás (CSA)

A LuK Clutch Servo Assistance egy eddig egyedülálló hidraulikus rásegítő rendszert képvisel a tengelykapcsoló pedáljának működtetéséhez. A tengelykapcsoló pedálján ma széles körben használt kiegészítő rugók (pl. holtponti rugók), amelyek a pedál működtetésekor az erőt és az erő alakulását korrigálják, számos kívánnivalót hagynak maguk után nagy működtető erők és rövid működtető utak esetén.

Erősségek/jellemzők:

  • Add-On megoldás kevés kapcsolódási ponttal
  • egyedileg adaptálható különböző modellekhez specifikálható nyomásküszöbbel
  • a pedál működtető erejének megbízható csökkentése akár 50%-kal
  • személyautók mellett teherautókban, traktorokban is használható
  • kedvező költségű megoldás
  • nem igényel karbantartást

A korszerű személyautókat az egyre nagyobb motornyomatékok jellemzik. Változatlan beépítési tér mellett kényszerűen nőnie kell a tengelykapcsoló szorítóerejének, hogy átvihesse a motor forgatónyomatékát. Ezzel egyidejűleg nő az a működtető erő, amelyet a jármű vezetőjének a kioldáshoz a pedálra ki kell fejtenie.

A jármű típusától függően a vezetőnek kb. 350 Nm forgatónyomaték esetén átszámítva mintegy 13-18 kg erőt kell kifejtenie a pedál működtetéséhez. Ezzel szemben a maximálisan elfogadható működtető erő 12 kg körül van max. 15 cm-es pedálút mellett.

LuK Clutch Servo Assistance – a részletek
A LuK szervóegysége a hidraulikus kioldó rendszerekben az adó és a fogadó henger, vagyis a pedál és a tengelykapcsoló között helyezkedik el. A rendszer egy elektromotorral hajtott szivattyúból és egy szabályozó szelepből áll, amely egy meghatározott nyomásarányt állít be az adó és a fogadó henger között. A rásegítő a működtető erővel arányosan dolgozik, és ehhez a funkciójához nincs szüksége se szenzorikára, se elektronikára.

A LuK CSA egységgel felszerelt jármű típusától függően definiálásra kerül az a nyomásküszöb, amelytől kezdve támogatást nyújt a szivattyú. A nyomással arányos támogatás alapján a tűrések, az útközben bekövetkező változások és a súrlódási hiszterézis is részben kompenzálásra kerülnek.

A rendszer messzemenően önálló, és ún. "Add-On" megoldást jelent, vagyis alig néhány csatakozási helyet használ, és az alapegység rugalmasan használható különböző alkalmazásokhoz.

.

Váltómű komponensek

Az autó- és hajtóműgyártók fejlesztési partnereként a LuK átfogó szakismereteket szerzett a hajtóművek szinte minden változatában. Ez főként az automatizált kapcsolóművek és kettős tengelykapcsolós hajtóművek szerelvénycsoportjainál mutatkozik meg, amelyek alternatívát nyújtanak a hagyományos megoldásokkal szemben, és amelyekkel főként az üzemanyag-fogyasztásban és a dinamikában érhetők el előnyök. Az ilyen hajtóműváltozatok összességét nevezzük XSG családnak. Emellett a LuK a tárcsakészleteivel, hevederláncaival és vezérléseivel a fokozatmentes hajtóművek (Continuously Variable Transmission = CVT) területén is új dimenziókat nyitott meg.
Különösen az amerikai piacon, ahol hagyományosan az automata sebességváltók dominálnak, ismert a LuK mint a nyomaték-átalakítók és Lock-up sebességváltók specialistája és a jármű- és hajtóműgyártók beszállítója. A LuK a világ minden részére szállít az ügyfeleinek komplett rendszereket és komponenseket kiváló technológiával és minőségben, mindenkor az ügyfelek speciális igényeihez illesztve.

LuK XSG család
Fokozatmentes Sebességváltómű (CVT)
Automata váltóművek rendszerei

LuK XSG család

Az egyre nagyobb közúti forgalom miatt egyre inkább azt szeretnék az autóvezetők, hogy mentesüljenek a rutintevékenységek alól. A hagyományos megoldásokkal szemben az automatizált kapcsolóművek és a duplakuplungos hajtóművek jelentenek alternatívát, amelyek főként a fogyasztás és a dinamika vonatkozásában kínálnak előnyöket. Az ilyen hajtóműváltozatok összességét nevezzük XSG családnak.
A LuK olyan komponenseket fejlesztett ki, amelyek az XSG családhoz használhatók. Így a jövőben mindenféle alkalmazási esetre helytakarékos és robusztus szerelvényeket tud szállítani.


ASG – automatizált kapcsolómű
PSG – párhuzamos kapcsolómű (duplakuplung)
ESG - elektromos kapcsolómű (hibrid koncepció)

LuK ASG komponensek

Az automatizált kapcsolómű, ismert nevén LuK ASG komponensei alkotják az XSG család műszaki alapját: Három elektromotor közvetlenül a sebességváltóban végzi el azokat a mozgásokat, amelyeket egyébként a jármű vezetőjének kellene elvégeznie a pedálon és a váltókaron. Maga a sebességváltó nem változik, kompakt a beépítési lehetőség. A jó komfort mellett a sebességváltó a LuK ASG komponensekkel kézzel vagy automatikusan kapcsolható.



< LuK XSG család

LuK PSG komponensek

A PSG (Parallel Shift Gearbox) párhuzamos kapcsolómű olyan kettős tengelykapcsolós hajtómű, amely két, páros és páratlan fokozatokra osztott részváltóműből, valamint egy duplakuplungból áll. Kapcsolás közben a forgatónyomatékot folyamatosan adja át az egyik tengelykapcsoló a másiknak. Ez olyan kiváló kapcsolási komfortot eredményez, ami egy automatikus nyomatékváltóéval mérhető össze. A fogyasztása ugyanakkor hasonlóan kicsi, mint az ASG-é.


Száraz és nedves duplakuplung 

A PSG (párhuzamos kapcsolómű) duplakuplungos hajtómű. Közös hajtóműházban egymásba ágyazott tengelyeken helyezkednek el külön-külön a páros és a páratlan fokozatok. Ezt a két tengelyt ugyancsak két, egymásba ágyazott tengelykapcsoló kapcsolja külön-külön. Sebességváltáskor először az a fokozat kapcsolódik a tengelyre, amelynek nyitott a tengelykapcsolója. Ezután ez a tengelykapcsoló fokozatosan zár, miközben a másik tengelykapcsoló fokozatosan nyit.

Az eredmény: A duplakuplungok alkalmazástól függően lehetnek száraz vagy nedves rendszerűek. Választható módon elektromotorokkal vagy elektrohidraulikus vezérléssel működtethetők.

Élvezetes vezetés maximális komfort mellett – a duplakuplung a párhuzamos kapcsolómű kedvezőbb üzemanyag-felhasználását is segíti.

"Active Interlock" segíti a hajtóművet a fokozatok be- és kikapcsolásánál. A LuK XSG család dinamikus alkalmazásainál kefe nélküli motorok gondoskodnak a nagy megbízhatóságról. Ugyanakkor a LuK XSG család moduláris felépítésű, így mind az ASG, mint a PSG esetében a tengelykapcsolóhoz azonos típusú működtető mechanizmus használható, sőt, a PSG esetében akár száraz, akár nedves kivitelű duplakuplunghoz is.

A LuK PSG hatékonysága olyan menetteljesítményeket tesz lehetővé, amelyek a kézi váltású hajtóművek szintjét is meghaladják. Választható módon elektromotorokkal vagy elektrohidraulikus vezérléssel működtethetők. A bonyolultság és a költségek csökkentése a kisebb helyigénnyel együtt a kisebb járműveknél is vonzóvá teszi a párhuzamos kapcsolóműveket.

A duplakuplunggal szerelt hajtómű alapelve - • duplakuplung

Ezen túl, és az XSG komponensek mellett a LuK szoftvermodulokat is szállít a vezérléshez vagy akár a teljes rendszerhez. A gépjármű gyártója a teljes rendszer viselkedését egy szoftveres interfészen keresztül a mindenkori alkalmazáshoz illesztheti.

.

ESG komponensek

A LuK ESG (Electric Shift Gearbox) jól használható hibrid koncepció egy LuK PSG komponensekkel ellátott sebességváltóra épülve. Itt egy indítógenerátor kapcsolódik a sebességváltó egyik bemenő tengelyére, és több funkciót is elláthat. Normál haladáskor a generátort helyettesítheti. A sebességváltón keresztül gyorsabban és kényelmesebben indíthatja el a motort, mint az önindító. Így például egy lámpa előtt leállítható a motor, és meleg motor mellett üzemanyag takarítható meg, egyidejűleg pedig még a klímaberendezés is működtethető. A LuK ESG a fékenergia visszanyerésével is megtakarít üzemanyagot. Fékezéskor leválasztódik a motor a hajtásról, és annyi energia fordítódik az akkumulátor töltésére, amennyi csak lehetséges. Ez az energia beparkolásnál is használható, éppúgy, mint sportos gyorsításra, amennyiben az indítógenerátor támogatja a motort. Összességében a fogyasztás a járműtől és a kiviteltől függően a kézi sebességváltóhoz képest több mint 20%-kal is csökkenthető.

A párhuzamos kapcsolómű (PSG) a nagy kényelmet és igen jó hatásfokot nyújtó hajtás ideális alapja. Az üzemanyag-fogyasztás további csökkentéséhez a fejlesztők egy elektromos gép bevonásának a lehetőségeit keresik. Ennek a gyors és zajmentes indítás és leállítás mellett a fékenergia visszanyerését (rekuperáció) és egy gyorsító funkción keresztül a belső égésű motor méretének csökkentését is lehetővé kell tennie. Ennek a megvalósításához ma az esetek többségében egy elektromos gépet ("indítógenerátort") iktatnak be a belső égésű motor forgattyústengelye és a tengelykapcsoló közé. Ennek az a hátránya, hogy motorféküzemben a belső égésű motor vontatási veszteségei miatt korlátozott a rekuperációs potenciál.

Ezt a hátrányt az elektromos gép és a forgattyústengely közé elhelyezett további kuplunggal lehet elkerülni. Ha viszont a belső égésű motort motorféküzemben lecsatolják, akkor ennél a konfigurációnál a teljes potenciál a veszteségi energia visszanyerésére fordítható. Ezen túlmenően a motor és az elektromos gép szétválasztásával tovább csökkenthető a fogyasztás, mert a járművet tisztán elektromos úton lehet mozgatni. A LuK ESG koncepciója egy lépéssel még tovább megy. Az elektromos gép a sebességváltóba van integrálva. A funkcionális előnyök mellett ez a megoldás mind a beépítési teret, mind a költségeket illetően jelentős előnyöket kínál (1. kép).

Funkciók
Az ESG egyes funkcióinak jobb megértése céljából párhuzamosan ábrázoljuk a hajtómű két részét (2. ábra). Az alsó rész tartalmazza a páratlan fokozatokat, valamint a K1 kuplungot, és az 1. részváltóműnek nevezzük. Ehhez hasonlóan a 2. részváltómű a páros fokozatokat és a K2 kuplungot tartalmazza.

2. ábra

Belső égésű motoros üzem
Üzem közben a 2. részváltóműben az indítógenerátor (SG) a K2 kuplungon keresztül közvetlenül összekapcsolódik a belső égésű motorral. A 2. ábra példaként a 4. fokozatban való haladást mutatja generátor funkcióval.

Gyorsító funkció
Páratlan fokozatban a kapcsolási stratégiától függően a 2. részváltóműben vagy egy páros fokozat lesz előválasztva, vagy az üres állásba kapcsolás. Ha a 2. részváltómű üres állásban van, akkor zár a K2 kuplung, hogy átadhassa a generátor nyomatékát. Előválasztott fokozat esetén az elektromos gépet a kapcsolt fokozat hajtja meg. Az elektromos gépen a nyomatékirány megfordításával is teljesíthető a gyorsító funkció.

Elektromos indítás/haladás
Megfelelően nagy teljesítményű elektromos motort és akkumulátort használva tisztán elektromos módon lehet haladni. Ehhez mindkét kuplung nyitva marad, és a sebesség, a terhelés, valamint a hatásfok-karakterisztikától függően a nyomaték a 2., a 4. vagy a 6. fokozaton keresztül jut el a hajtott kerekekhez.

3. ábra - Elektromos kapcsolómű - kihajtás (1)

Fékezési energia visszanyerése (rekuperáció)
A fékezési energia jó hatásfokú kihasználása céljából motorfék-üzemben a belső égésű motor le van választva a hajtásláncról. A jármű lassítását átveszi az elektromos gép, amely a sebességtől, a fékpedál helyzetétől és az optimális áttételtől függően dinamikus nyomatékot épít fel, és a jármű mozgási energiája elektromos energiává alakul át. A klímakompresszornak a 2. részváltóműbe történő integrálásával a jármű mozgási energiája közvetlenül hűtőteljesítmény előállítására is használható. Alkalmas hűtőközeg, pl. CO2 használatával a klímaberendezéssel még hő is előállítható. Az energetikai előnyök és rekuperációval közvetlenül előállított hűtőteljesítmény mellett a rendszer a hibrid járművek hőgazdálkodásában is komoly előrelépést ígér. Ez főként a korszerű, közvetlen befecskendezésű, változtatható vezérlési idejű stb. belső égésű motorokra igaz, amelyek részterhelésnél alacsony fogyasztásuk miatt részben már ma is valamilyen kiegészítő fűtésre vannak utalva.

 4. ábra - Elektromos kapcsolómű - kihajtás (2)

.

LuK CVT – komponensek fokozatmentes sebességváltókhoz

>Variátor tárcsapárok
>LuK lánc

CVT tárcsapárok változtatható nyomatékérzékelővel

A LuK változtatható nyomatékérzékelős tárcsapárjai nagy teljesítmény- és nyomatékátvitelt tesznek lehetővé a CVT váltóknál. A nyomatékérzékelő olyan hidrodinamikus mechanizmus, amely a hidraulikus összeszorító nyomás vezérlésére szolgál. Közvetlenül az erőfolyamba helyezve nagyon dinamikusan reagál a nyomatékváltozásokra, és biztosítja a rendszer megbízhatóságát és robusztusságát. Az aktuális nyomaték és áttétel szabályozza a nyomási karakterisztikát, hogy megfeleljen a kúptárcsa és a lánc érintkezésénél fellépő tribológiai követelményeknek. Ez a variátortechnológia sorozatban készül 420 Nm varitáror nyomatékkal.


Erősségek/jellemzők

* fokozatmentesen szabályozott összeszorítási karakterisztika a nyomaték és az áttétel függvényében
* variátor, lánc, csapágyak, ház és a hidraulikus rendszer kis terhelése a rendszer nagy megbízhatósága mellett
* nagyobb nyomatékkapacitás
* a teljes sebességváltó optimalizált hatásfoka

LuK CVT lánc – első osztályú erőátviteli eszköz

A CVT lánc feladata, hogy teljesítményt adjon át az egyik kúptárcsa-párról egy másikra. A lánc több tagból áll, amelyeket csuklók kötnek össze egymással mozgatható módon. A lánc különleges képességeit a nyomatékkapacitás és a hatásfok tekintetében a viszonylag egyszerű, a legapróbb részletekig optimalizált szerkezetnek köszönheti.

Amit a LuK egyetlen lánctípussal elkezdett, az mára egész lánccsaláddá nőtte ki magát. A LuK CVT lánctechnológiája a moduláris építésmódja alapján a kis kocsiktól (kb. 100 Nm) a felső középosztályig (jóval 400 Nm felett) a teljes nyomatéktartományt lefedi a beépítési térnek és az igényeknek megfelelően.

Erősségek/jellemzők

* nagy nyomatékkapacitás egyidejűleg széles áttételi tartomány mellett
* nagyon jó hatásfok minden áttételnél és terhelési állapotban
* robusztus, sorozatban bevált konstrukció
* akusztikusan optimalizált a hevedersorok illesztésével

Automata váltóművek rendszerei

A LuK már jó ideje fejlesztési partnere az automata sebességváltós járművek gyártóinak: Már 1983-ban sorozatban gyártott csillapítókat az automata sebességváltókhoz. 1998-ban tovább erősítette pozícióit a saját fejlesztésű nyomatékváltó, amelyek a Wooster/Ohio, USA telephelyű gyárában készülnek. Az automata váltós személygépkocsik részarányának az Európában és Ázsiában is várható növekedésre számítva a LuK az év elején a németországi Bühl telephelyén is elkezdte a nyomatékváltók gyártását, további hangsúlyt helyezve az ügyfélközpontúságra. A nagy teljesítményű nyomatékváltók és Lock-up tengelykapcsolók mellett a Lock-up tengelykapcsolók csillapítói és a fékszalagok is megtalálhatók a termékskálájában.

>Hidraulikus nyomatékváltók
>Többfunkciós nyomatékváltók
>Lock-up tengelykapcsolók
>Csillapítók Lock-up tengelykapcsolókhoz
>Extra alacsony vezető kerék

Hidraulikus forgatónyomatékváltó

Nyomatékváltót már évtizedek óta használnak előszeretettel automata sebességváltókban és fokozatmentes CVT sebességváltókban. A Nyomatékváltó a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, és a motor nyomatékát viszi át a sebességváltó bemenő tengelyére. Induláskor a nyomaték hidrodinamikusan, míg menetüzemben a fogyasztás csökkentése céljából egy integrált súrlódó kuplungon keresztül kerül átvitelre. Emellett a nyomatékváltó induláskor akár a 3-szorosára is növeli a nyomatékot a sebességváltó bemenő tengelyén. A LuK nagy teljesítményű nyomatékváltóit Németországban és az USA-ban fejlesztik és gyártják. A LuK a szükséges teljesítményigényektől és a rendelkezésre álló beszerelési tértől függően optimalizálja a nyomatékváltók tulajdonságait, hogy optimálisan az illető járműhöz illesztett szerelvénycsoportot szállíthasson.


A motor forgatónyomatékát elvileg a nyomatékváltó viszi át hidraulikusan a sebességváltó bemenő tengelyére. A szivattyú és így a nyomatékváltó teljes háza is elfordulásmentesen kapcsolódik a motorhoz, ill. a turbina szintén elfordulásmentesen kapcsolódik egy fogazott agyon keresztül a sebességváltó bemenő tengelyéhez. A nyomatékváltó teljesen fel van töltve váltóműolajjal. A szivattyúban és a turbinában lapátok vannak, amelyek fordulatszám-különbségnél a szivattyú és a turbina között keringtetik az olajat. Az olaj szívása a szivattyú belső átmérőjétől történik, és a centrifugális erő nyomja kifelé. Az olaj a szivattyúból a turbinába kerül, ahol a turbina lapátjai elterelik, miáltal forgatónyomaték jön létre a turbinában, ill. a sebességváltó bemenő tengelyén.

Induláskor vagy a szivattyú és a turbina közötti nagy fordulatszám-különbségek esetén az olajáram úgy terelődik el a turbinában, hogy a vezető keréknek visszafelé kellene forognia. A vezető kerékben azonban van egy szabadonfutó kerék, amelynek hatására a vezető kerék a visszafelé forgásakor az állórész tengelyén keresztül reteszelődik. Így a vezető kerékben olyan nyomaték keletkezik, amely a nyomatékváltóban lévő nyomatékegyensúly miatt a sebességváltó bemenő tengelyének nyomatékát a motor nyomatékának akár a 3-szorosára is megnöveli. A nyomatékváltónak így különösen induláskor nagy a haszna.

Figyelembe kell venni, hogy a nyomatékváltó hidrodinamikája csak akkor képes nyomaték átvitelére, ha fordulatszám-különbség van a szivattyú és a turbina között. Amikor tehát normál menetben kiegyenlítődik a szivattyú és a turbina fordulatszáma, egy áthidaló kuplung lép működésbe, amelyet a sebességváltó hidraulikusan vezérel. Így kiküszöbölhető a csúszás, az átalakítónak nincs veszteségi teljesítménye, és ezáltal csökken az üzemanyag fogyasztása. Az idejében történő áthidalást és ezáltal a gazdaságos fogyasztást a LuK innovatív csillapítói biztosítják.

Motoroldalon az átalakító egy rugalmas lendkerékre van felszerelve. A szivattyúcsonk egyébként általában még az automata sebességváltó olajellátó szivattyújának hajtásaként is szolgál. A lehető legjobb teljesítmény elérése céljából a LuK itt következetesen a Computational-Fluid-Dynamics (CFD) szimulációs eszközt használja az optimális áramlás meghatározásához és így a jármű fogyasztásának csökkentéséhez.

<  Automata váltóművek rendszerei

Többfunkciós nyomatékváltó

A többfunkciós nyomatékváltó (MFW) forradalmi találmányt jelent a nyomatékváltók területén. Az üresjárati szétcsatolással (idle disconnect) és a nyomatékváltó idő előtti áthidalásával akár 5% üzemanyag-fogyasztás is megtakarítható. Az MFW segítségével megszüntethetők a nyomatékváltó hagyományos korlátai. Ehhez a motort le kell választani a sebességváltóról.

A nyomatékváltó ilyen kialakítása a tömegtehetetlenségi nyomatékok jobb elosztását teszi lehetővé, aminek révén minden üzemállapotban jobban csillapíthatók a lengések. Az átalakító lecsatolása lehetővé teszi a motor számára, hogy nagyobb indulási fordulatszámokra pörögjön fel, mielőtt bekapcsolna a nyomatékváltó. Ez lényegesen javítja a turbótöltésű motorok indulási viselkedését, és megszünteti a turbólyukat.



<  Automata váltóművek rendszerei

Lock-Up tengelykapcsolók

A "Lock-up tengelykapcsoló" vagy más néven az áthidaló tengelykapcsoló az átalakítón belül található, és menetüzemben a szivattyú és a turbina közötti erőfolyam áthidalására szolgál. A csúszás minimalizálására fogyasztási okok miatt van szükség. Továbbá a tengelykapcsolót számos alkalmazásnál meghatározott terhelési állapotokban céltudatosan csúszó üzemben működtetik, hogy javítható legyen a zajkibocsátás vagy a menetdinamika.


A Lock-up tengelykapcsolók a nyomatékváltókban normál menetüzemben a csúszás elkerülésére szolgálnak, mert az átalakító a működési elve alapján csak csúszásnál képes a forgatónyomatékok átvitelére, ami viszont többletfogyasztással jár. A Lock-up tengelykapcsoló működését a sebességváltó szabályozza. Továbbá számos alkalmazásnál meghatározott terhelési állapotokban célzatosan kisebb tartós csúszás van beállítva, hogy elkerülhetők legyenek a sebességváltó zajai. A modern sebességváltó-vezérlések szükség esetén célirányosan egy kb. 5 fordulat/perc konstans csúszást tudnak beállítani, ami gyakorlatilag nem befolyásolja a fogyasztást.

Emellett a jármű menetdinamikája meghatározott menetkörülmények között a motor fordulatszámának rövid, célzatos növelésével javítható. Az ilyen műveleteknél keletkező súrlódási teljesítmény (néhány Watt-tól több kW-ig) bizonyos helyeken túlhevítheti az ATF (Automatic Transmission Fluid) olajat, ami jelentősen csökkenti a sebességváltó élettartamát. Ezért elengedhetetlen a súrlódó betét hatékony hűtése. Ebből a célból olajat kell átvezetni a súrlódó betéteken. A betétek anyaga különböző papír vagy szénszálas anyag lehet. A folyadékhűtés esetében az olajat egy a dugattyúban lévő lyukon át a súrlódó felületek közelében vezetik el. Alapelvéből adódóan így a betéten keresztüli hűtés hatásfoka nem érhető el. Ezért a LuK konzekvensen kitart az átfolyással hűtő rendszerek mellett.

A LuK elterjedten használja a hornyolatlan szénbetéteket, amelyeknél a hűtőolaj átfolyik a szénszálakon, ill. a hornyolt papírbetéteket bepréselt csigahornyokkal. Folytak tesztek a speciális előnyöket kínáló, átfolyással hűtött kúpos tengelykapcsolókkal is. (LuK TorCon rendszer). A LuK cégnek ezen a területen elért számos szabadalma érzékelteti a hatékony és nagy teljesítményű hűtés bonyolultságát és fontosságát. Az alkalmazások optimalizálásához speciálisan kifejlesztett szimulációs programokat használ a hornyok kialakításához.

<  Automata váltóművek rendszerei

.

Csillapítók Lock-Up tengelykapcsolókhoz

A modern motoroknál, pl. a közvetlen befecskendezésű benzines vagy dízelmotoroknál (GDI. TDI stb.) tovább nőnek a motor egyenetlenségei, aminek következtében elfogadhatatlan zajok (zörgések, zúgások stb.) keletkeznek a hajtásláncban.

Torziós csillapítók gondoskodnak arról, hogy csak minimális torziós lengések léphessenek fel a hajtásláncban, és ezáltal javuljon a komfortérzet. Erre a Lock-up kuplung csúszásán keresztül is van lehetőség, ami azonban kényszerszerűen megnöveli az üzemanyag fogyasztását. A torziós csillapítók gyakorlatilag nem befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást. Az átalakítón belül különböző elrendezésű és kivitelű torziós csillapítók léteznek. Gyakran szükség van a mindenkori járműhöz való optimalizálásukra. Itt a LuK a sorozatgyártásban szerzett sokéves tapasztalataira és a számítási eszközeire támaszkodhat a csillapító-elrendezések (turbinás csillapítók, hagyományos csillapítók, kettős csillapítók stb.), a rugóalakok (egyenes vagy ívelt), a rugóállandók és a szükséges súrlódás optimális összehangoláshoz.

Hagyományos csillapítók
A csillapító a hajtásláncon belül a turbina előtt van. Ezek a csillapítók elöl, keresztben beépített, négyhengeres, soros motoroknál használhatók jól egyenes rugós belső csillapítókként vagy ívelt rugós külső csillapítókként. Mivel az automata sebességváltók bemenő tengelye alacsony torziós merevségű, ezért maga is rugóként viselkedik, a nyomatékváltó turbinája bizonyos alkalmazásoknál ezért a menettartományon belül a saját rezonanciáján rezeghet, és ez zajjal járhat.

Turbinába épített csillapítók
Az ilyen csillapító a hajtásláncban a turbina mögött van, úgyhogy a csillapító rugói és a sebességváltó tengelye sorba kapcsolva nagyon lágy rugózást hoznak létre. A turbina így lengéstechnikailag tömegként a motoroldalhoz tartozik. Ilyen módon elhagyható a hagyományos csillapítóknál szokásos turbinaalak. Továbbá ez a csillapító mindig az erőfolyam része, úgyhogy az átalakító nyitott üzemében a hidrodinamikus lengések is csillapíthatók. A turbinás csillapító elsősorban hat- és nyolchengeres motorokhoz használható normál és összkerék-hajtásnál.

Kettős torziós csillapítók
Speciális alkalmazásoknál a csillapítók egymás után kapcsolása is előnyös lehet.

< Automata váltóművek rendszerei

Extra alacsony vezető kerék

Újabb csúcspont az átalakítók fejlesztésében – a stancolt vezető kerék. Ez a kerék axiális irányban akár 60%-os helymegtakarítást (kb. 18 mm) is lehetővé tesz. Emellett a kapacitás (MP2000) akár 10%-kal is javítható. Ezt a helyet aztán pl. jobbított torziós csillapítókhoz vagy többlamellás áthidaló tengelykapcsolókhoz lehet kihasználni. Ezeket az előnyöket az új szárnyformák és a nagy nyomatékkapacitású szabadonfutók teszik lehetővé.


< Automata váltóművek rendszerei

Torziós csillapító

A LuK a hajtásláncban alkalmazott csillapítók területén is híres a műszaki szakértelméről. Olyan útmutató fejlesztések, mint a kéttömegű lendítőkerekek vagy a kuplungtárcsába integrált torziós csillapítók vették ki a részüket abból, hogy ma garantálható a kényelemhez szokott autóvezetők menetkomfortja. A rezgéscsillapításban szerzett széles körű ismeretei alapján 2003 óta motorok csillapítóit is felvette a termékprogramjába a LuK: A vállalat forgattyústengelybe integrált csillapítókat vagy kiegyenlítő tengelyhez használható csillapítókat is szállít.

>Kiegyenlítő tengely csillapítója

>Forgattyústengely-csillapító

>Kéttömegű lendítőkerék (ZMS)

Kiegyenlítő tengely csillapítója

A hajtásokban fellépő lengések csillapítására a LuK speciális kiegyenlítőtengely-csillapítót (BSD) fejlesztett ki, amelyet már sorozatban is gyárt.

Ezek az optimálisan összehangolt rugó és csillapító elemeik segítségével csökkentik a kiegyenlítőtengelyes hajtásokban az erőket és zajokat, így hozzájárulnak a modern belső égésű motorok további akusztikus optimalizálásához.

A modern belső égésű motorokban egyre gyakrabban használnak kiegyenlítő tengelyeket a rezgések és zajok csökkentésére. Ezeket a kiegyenlítő tengelyeket általában lánchajtások működtetik. A speciálisan feltöltött dízel- és Otto-motorok azonban ezekben a lánchajtásokban erős lengéseket keltenek. Ezeknek a lengéseknek zavaró zajok és az élettartamot jelentősen rontó nagy láncerők a következményei. A LuK ennek a problémának a megoldására egy speciális, BSD (Balance Shaft Damper) kiegyenlítőtengely-csillapítót fejlesztett ki.

A BSD mind a forgattyústengelyen lévő meghajtó lánckerékbe, mind a kiegyenlítő tengelyeket meghajtó kerékbe is beépíthető. A szomszédos alkatrészeken ehhez gyakran alig kell valamit változtatni.

A BSD kiegyenlítőtengely-csillapító elvileg a lánckerékből és az agyból áll, amelyek között kis merevségű ívrugók fejtik ki a hatásukat. A kis merevség arra való, hogy a zavaró rezonanciákat a motor fordulatszám-tartományán kívülre lehessen tolni. A BSD továbbá az üzemi állapotokra optimalizált csillapító elemeket is tartalmaz. Ezzel a megoldással jelentősen csökkenthetők a láncerők és láncfeszítési utak. Ugyanakkor a zajkibocsátás is lényegesen csökken.

A LuK kiegyenlítőtengely-csillapítói észrevétlenül és hatékonyan látják el a feladatukat. Így ezek is hozzájárulnak a belső égésű motorok akusztikai javításához és az élettartamuk meghosszabbításához.

< Torziós csillapító

Forgattyústengely-csillapító

A forgattyústengely terhelésének csökkentésére a technika mai állása szerint torziós lengéscsillapítókat szerelnek a forgattyústengely szabad végére. Arra az estre, ha a forgattyúsházon belül vagy kívül nem lenne hely ilyen torziós lengéscsillapító beszerelésére, fejlesztette ki a LuK az ICD belső forgattyústengely-csillapítót. Az ICD probléma nélkül integrálható a forgattyús csapba, és acélrugókon és speciális csillapító elemeken keresztül fejti ki a csillapító hatását.




< Torziós csillapító

Hidraulikus kinyomocsapágy traktorokhoz

Hidraulikus tengelykapcsoló működtető henger

Leírás:
Tengelykapcsoló központi hidraulikus működtető hengere, amely a kioldó csapágyon keresztül a tányérrugó nyelveit működteti, és így a tengelykapcsoló nyomatékátvitelét megszakítja.




Jellemzők:
Elmarad a félhidraulikus vagy a hagyományos huzalos működtetésű kioldó mechanizmus. Kompakt és robusztus kivitel, mert a működtető henger közvetlenül a kuplungharangba van integrálva. Változtatható kialakítás a tengelykapcsoló és működtetés együttes szemléletével, és változtatható vezetékelhelyezés. Önközpontosító kioldó csapágy a tengelyeltolódás kiegyenlítéséhez.
Speciális kenőanyag minimalizálja a pedálerő-súrlódást.

Alkalmazás:
Minden traktorhoz egyszeres száraz tengelykapcsolóval.


< Kuplungok traktorokhoz

Csillapító

Torziós csillapító menet- és PTO-hajtáshoz

Leírás:
Speciálisan kifejlesztett csillapítók menet- vagy PTO-hajtóművek hajtásához. A csillapítók a lendkerékkel vannak összecsavarozva, és a hajtómű bemenő tengelyét hajtják meg. Menetüzemben mindig a motor teljes forgatónyomatékát a nyomórugók viszik át.
Csuklótengely-csapágyazású kivitelben is szállítható.
A PTO hajtásláncokkal szembeni speciális követelmények miatt csak a terheletlen üzemhez szükséges forgatónyomaték megy át a rugókon. Terheléskor áthidalásra kerül a csillapító.

Jellemzők:
A moduláris rendszerű alkatrészek a jelleggörbe optimális illesztését teszik lehetővé a legtöbb alkalmazáshoz.

Funkció:
a motor járási egyenetlenségeinek csillapítása
tengelyeltolódás kiegyenlítése 0,5 mm-ig

Alkalmazás:
Járművek a hajtóműbe integrált indító és PTO-kuplunggal („Power Shuttle“, „Powershift“, „CVT“)
Motorteljesítmény 200 kW-ig

Ívrugós csillapító

Leírás:
A csillapító egy primer oldalból (kék), amely össze van csavarozva a lendkerékkel, és egy szekunder oldalból (piros) áll, amely a hajtómű bemenő tengelyéhez van kapcsolva. Az egyes részek egymáshoz képest elfordíthatóan vannak csapágyazva, és két hosszú ívrugóra támaszkodnak. Ezzel nagyon lágy jelleggörbe érhető el extrém nagy elfordulási szöggel. A rugók egy beágyazott, zsírral töltött csatornában vannak, és edzett csúszóhéjra támaszkodnak.
Csuklótengely-csapágyazású kivitelben is szállítható.

Jellemzők:
Egyszerű alkatrész, amely minden motor egyenetlenségeit minden menetállapotban minimumra csökkenti. A fogaskerék-kapcsolódásból adódó hajtóműzajokat szüntetik meg.
A rendszerből adódó csillapítás a terhelési állapothoz igazodik.
A hajtómű és a csillapító terhelésének csökkentése az összes rezonancia megszüntetésével a használt fordulatszám-tartományon belül.
Hosszú élettartam tartós kenéssel.


Alkalmazás:
Járművek a hajtóműbe integrált indító és PTO-kuplunggal („Power Shuttle“, „Powershift“, „CVT“)
Motorteljesítmény 125 kW-ig




Safety-PTO ívrugós csillapítóval menethajtáshoz

Leírás:
Egyszerű, a Safety-PTO elv alapján működő tengelykapcsoló integrált ívrugós csillapítóval menethajtáshoz.
A csillapító a csőtengelyen keresztül meghajtja a hajtóműbe integrált nedves rendszerű tengelykapcsolót, amelyre az indításhoz van szükség.
A csillapító feladata a motor forgási egyenetlenségeinek csökkentése a hajtómű zajának csökkentéséhez.

Jellemzők:
A PTO egykaros kezelése Vész-Ki funkcióval.
Minden járműhöz optimálisan hangolt lengéscsillapító.

Alkalmazás:
Traktorok 20 és 90 kW között kéttengelyes hajtóművel és a hajtóműbe integrált indító kuplunggal.
Olyan hajtóművek, amelyeknél a PTO-tárcsa a lendkerék oldalán helyezkedik el.


< Kuplungok traktorokhoz

Többtárcsás száraz tengelykapcsoló traktorokhoz

Leírás:
Ez egy szárazon futó többtárcsás tengelykapcsoló, amely elvileg úgy működik, mint egy egyszeres tengelykapcsoló. Bekapcsolt állapotban egy tányérrugó feszíti meg a lemezköteget, és így jön létre ez erőfolyam. A kiemelést egy kiemelő csapágy végzi a tányérrugó nyelveinek benyomásával.


Jellemzők:
Kompakt kivitel nagy nyomatékkapacitással. Ugyanolyan Cerametallic anyagú betét, mint az indító tengelykapcsolóknál.



Alkalmazás:
A tengelykapcsolót a homlokkerekes hajtóművel összekapcsolva használják.









< Kuplungtárcsák traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

Menettárcsa széles tartományú csillapítóval

Leírás:
Kuplungtárcsa elő- és fő csillapítóval különösen igényes alkalmazásokhoz.
Három fokozatú jelleggörbe, amely üresjáratra, terhelés nélküli járatra és teljes terheléses járatra van hangolva.
Ez a konstrukció speciálisan a háromhengeres motorokhoz lett kifejlesztve.

Jellemzők:
Nagyobb teljesítményű csillapító, amely beleillik a standard kuplungtárcsák moduláris rendszerébe.



Alkalmazás:
Traktorok 100 kW-ig


< Kuplungtárcsák traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

PTO-tárcsa (csillapított) traktorokhoz

Leírás:
A felépítésük és a funkciójuk elvileg azonos, mint a hagyományos kuplungtárcsáké. A lengéscsillapítással és a kapcsolási kényelemmel szembeni követelményük azonban lényegesen kisebb. Ezért a betétrugózás és a torziós csillapítás számos esetben elhagyható. Mivel a PTO tengelykapcsolókat ritkábban használják, és a kapcsolásra általában kis teher mellett kerül sor, a termikus terhelés és így a kopási viselkedés is kevésbé kritikus.

Jellemzők:
Többnyire betétrugózás és torziós csillapító nélkül. Gazdaságos betétek vagy kevesebb Cerametallic szegmens.

Alkalmazás:
Traktorok száraz tengelykapcsolóval 130 kW-ig

< Kuplungtárcsák traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

Kuplungtárcsák traktorokhoz

>Menettárcsa (csillapított)
>PTO-tárcsa (csillapított)
>Menettárcsa széles tartományú csillapítóval
>Többtárcsás száraz tengelykapcsoló


< Kuplungok traktorokhoz

Menettárcsa (csillapított) traktorokhoz

Leírás:
Torziós csillapítású kuplungtárcsa a rugószegmensekre egyenként felszegecselt betételemekkel. A betétek szinteranyagból készülnek (fém + sikló- + súrlódó anyagok). A szegecselést a betét tartólemezének peremezése valósítja meg külön szegecsek nélkül. Az így elmaradó szegecsfejeknek köszönhetően nagyobb kopófelület áll rendelkezésre.


Jellemzők:
Lágy kapcsolás a betétrugózással.
Alacsony zajkibocsátású hajtómű, mert a torziós csillapító kompenzálja a motor egyenetlenségeit.
Megszakított súrlódófelületek gondoskodnak a tengelykapcsoló jó szellőzéséről és hűtéséről.
Hőmérsékleteknek ellenálló betétek (500 °C tartósan, 700 °C rövid ideig)
A szinterbetétek magas súrlódási értéke kisebb kiemelő erőt tesz lehetővé a tengelykapcsoló kiemelésekor.
A nagyobb kopófelületnek megfelelően az élettartam is meghosszabbodik.



Alkalmazás:
Traktorok száraz tengelykapcsolóval 130 kW-ig, menet- és PTO-tácsák






< Kuplungtárcsák traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

Duplakuplung Safety-PTO-val traktorokhoz

Leírás:
Két, egymástól függetlenül működtetett tengelykapcsoló. A lendkerék oldalán elhelyezett PTO tengelykapcsolót egy karon keresztül egy nyomócsapágy zárja.
A menet-tengelykapcsolót a standard duplakuplunghoz hasonlóan a lábpedál emeli ki. A tányérrugó csak a menet-tengelykapcsolóhoz szükséges.
Azért "Safety-PTO" (= biztonsági tengelykapcsoló), mert a működtető mechanizmus valamilyen hibája esetén azonnal nyit a tengelykapcsoló, és leáll a kihajtó tengely. Ezenkívül a nem működtetett tengelykapcsoló mindig nyitva van (fontos a motor indításánál).

Jellemzők:
Bevált, robusztus kivitel.
A tányérrugó nagy kopási tartalékának köszönhetően hosszú élettartam – a tányérrugó itt kizárólag a jármű mozgatására szolgál.
A PTO egykaros kezelése, nincs szükség kiegészítő körmös kapcsolásra. A kar "Vész-Ki" kapcsolóként is működtethető.

Alkalmazás:
Traktorok 20 és 90 kW között kéttengelyes hajtóművel.
Olyan hajtóművek, amelyeknél a PTO-tárcsa a lendkerék oldalán helyezkedik el.


< Duplakuplung traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

Standard duplakuplung traktorokhoz

Leírás:
Két tengelykapcsoló menethajtáshoz és PTO-hoz egyetlen egységben. Mindkét nyomólapot egy tányérrugó nyomja a betétekhez. A tengelykapcsolókat egymástól függetlenül 3-3 kiemelő kar emeli ki.
Sorbakapcsolt változat: Egy kiemelő csapágy működteti először a menet-tengelykapcsolóhoz, majd utána a PTO-hoz tartozó 3 kart. A tengelykapcsoló pedálját a menethajtás kiemeléséhez félig, majd a menet- és a PTO tengelykapcsoló kiemeléséhez teljesen le kell nyomni.
Függetlenül működtetett változat: A menet- és a PTO tengelykapcsolót 2 kiemelő csapágyon keresztül két kar működteti egymástól függetlenül.


Standard duplakuplung részei

Jellemzők:
Milliószor bevált, robusztus kivitel.
Minden alkalmazáshoz optimálisan illeszthető.
A tányérrugó nagy kopási tartalékának és az új betéttípusoknak köszönhetően hosszú élettartam.
A PTO- és a menettárcsa helyzete tetszőleges.

Alkalmazás:
Traktorok 20 és 120 kW között kéttengelyes hajtóművel
Olyan hajtóművek, amelyeknél a PTO körmös kapcsolással kapcsolható be.













< Duplakuplung traktorokhoz
< Kuplungok traktorokhoz

Duplakuplung traktorokhoz

>Standard duplakuplung
>Duplakuplung Safety-PTO-val




< Kuplungok traktorokhoz

Egyszerű tengelykapcsoló traktorokhoz

Standard egyszerű tengelykapcsoló

Leírás:
A tengelykapcsolót a tányérrugó ereje zárja, és a tányérrugó nyelvein keresztül a kioldó csapágy emeli ki. A menettárcsa a lendítőkeréken helyezkedik el, és általában torziós csillapítóval van ellátva.

Jellemzők:
A tengelykapcsoló általában mélyhúzott lemezfedeles kivitelben készül, ami kedvező költségű és kompakt felépítést tesz lehetővé. Igénytől függően öntvényházak is használhatók. A masszív kialakítású nyomólap a Cerametallic betétekkel együtt rövid időre extrém terheléseket tesz lehetővé, amelynek akár 700 °C hőmérséklet is lehet a következménye.
A torziós csillapító mindenféle hajtóműtípushoz hozzáhangolható, és a lehető legnagyobb mértékben csökkenti a motor egyenetlenségeit.

Alkalmazás:
Traktorok a hajtóműbe integrált PTO tengelykapcsolóval. Teljesítménytartomány 20 és 130 kW között


< Kuplungok traktorokhoz

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: